Vælg dit land eller din region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederlandTürk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskeraБеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி繁体中文

Dæktryksensorer: Typer, fordele og hvordan man bruger det

Jul03
Gennemse: 5,896
Et dæktrykovervågningssystem (TPMS) hjælper dæk med nok luft.Det advarer, når trykket er for lavt, så du kan løse det, før det skaber problemer.Denne guide forklarer, hvordan TPMS fungerer, de typer, du kan vælge imellem, hvad der er inde i sensoren, og hvordan man installerer og tager sig af den.

Katalog

1. Dæktryksensorer Oversigt
2. Typer af TPMS -systemer
3. struktur inde i en TPMS -sensor
4. TPMS -advarselslys udløser
5. TPMS Korrekt installationsproces
6. TPMS -vedligeholdelsestips
7. Almindelige TPMS -problemer og deres virkning
8. Konklusion

Dæktryksensorer Oversigt

TPMS står for Tire Pressure Monitoring System.Det er en indbygget funktion i køretøjer, der kontrollerer dæk lufttryk under kørsel.Når dæktrykket falder for lavt, udløser det et dashboard -advarselslys og advarer dig om at gribe ind.Dette hjælper med at undgå problemer som dårlig håndtering, øget dækslitage eller reduceret brændstofeffektivitet.

Typer af TPMS -systemer

Direkte TPMS

Direct TPMS

Figur 1: Direkte TPM'er

Direkte TPM'er bruger sensorer inde i hvert dæk til at måle lufttryk direkte.Disse sensorer sender faktiske trykdata til din bils computer.Hvis trykket falder for lavt, advarer systemet dig med et advarselslys.Direkte TPM'er er kendt for at være nøjagtige, men sensorerne kan have brug for batteriudskiftning over tid.

Indirekte TPM'er

Indirect TPMS

Figur 2: Indirekte TPM'er

Indirekte TPM'er bruger ikke fysiske tryksensorer.I stedet fungerer det med bilens anti-lock bremsesystem (ABS) for at kontrollere hjulhastigheden.Når et dæk har mindre luft, ruller det forskelligt, og systemet samler op på denne ændring.Indirekte TPM'er er lettere at vedligeholde, men er måske ikke så præcis som direkte systemer.

Hybrid TPMS

 Hybrid TPMS

Figur 3: Hybrid TPMS

Nogle moderne køretøjer bruger en blanding af både direkte og indirekte TPM'er.Denne opsætning kombinerer sensorbaserede data med sporing af hjulhastighed for bedre nøjagtighed og systemstøtte.Det er mindre almindeligt, men vokser i brug, når teknologien forbedres.

Struktur inde i en TPMS -sensor

Struktur inde i en TPMS -sensor

Sensor

Dette er den centrale del af TPMS.Det måler lufttrykket og temperaturen inde i dækket og sender disse oplysninger til bilens computersystem ved hjælp af trådløse signaler.

Ventilstamme og ventil kerneenhed

Dette afsnit giver luft mulighed for at komme ind og forblive inde i dækket.Det er også den del, hvor sensoren er monteret, og sørger for, at enheden forbliver fast på hjulet.

Kasket

Hætten dækker ventilstammeåbningen for at holde støv, snavs og fugt ud.Det hjælper med at beskytte ventilen og forhindre langsomme lækager.

Møtrik

Møtrikken sikrer sensorenheden til hjulkanten.Det forhindrer sensoren i at bevæge sig eller blive løs, mens køretøjet er i bevægelse.

Skive

Vaskemaskinen sidder mellem møtrikken og hjuloverfladen.Det hjælper med at forsegle forbindelsen tæt og forhindrer luftlækager.

Antirotation Pin

Denne lille pin forhindrer sensorlegemet i at rotere ud af position.Det sørger for, at sensoren forbliver korrekt på linje og ikke skifter under kørsel.

TPMS -advarselslys udløser

• Når et eller flere dæk er underinflateret under det anbefalede niveau

• Hvis der er et pludseligt fald i dæktrykket under kørsel

• Når et TPMS -sensorbatteri er lavt eller dødt

• Hvis sensoren er beskadiget eller mangler

• Efter at have skiftet eller roterende dæk uden at nulstille systemet

• Når TPMS -systemet mister kommunikation med en eller flere sensorer

• Hvis der er interferens eller en funktionsfejl i TPMS -kontrolmodulet

TPMS Korrekt installationsproces

Forbered værktøjerne og sensorkittet

Saml alle nødvendige værktøjer såsom et ventilkerneværktøj, en momentnøgle, en dækskifter og TPMS -sensorsættet.Sørg for, at sensoren matcher dit køretøjs specifikationer.

Fjern dækket fra hjulet

Deflater dækket og omhyggeligt afhent det fra kanten ved hjælp af en dækskifter.Pas på ikke at beskadige kanten eller den eksisterende ventilstamme.

Installer TPMS -sensoren og ventilstammen

Indsæt sensoren i ventilhullet på hjulet.Fastgør den med vaskemaskinen og møtrikken, og stram den til den anbefalede drejningsmomentindstilling.

Geninstaller dækket på hjulet

Monter dækket tilbage på kanten.Sørg for, at sensoren ikke er beskadiget eller bøjet i løbet af dette trin.

Oppust og afbalancere dækket

Oppust dækket til det anbefalede tryk.Balanc derefter hjulet for at sikre, at det løber glat.

Genoplys eller nulstil TPMS -systemet

Brug et TPMS -scanningsværktøj, eller følg dit køretøjs manual til at nulstille eller genlære sensorpositionerne, så systemet kan genkende hver enkelt.

Test systemet

Kør bilen i en kort afstand eller brug scanningsværktøjet til at bekræfte sensorerne fungerer, og TPMS -advarselslyset er slukket.

TPMS -vedligeholdelsestips

Kontroller dæktrykket regelmæssigt

Selv med TPM'er skal du kontrollere dit dæktryk manuelt en gang om måneden for at sikre, at det matcher det anbefalede niveau.

Undersøg ventilstængler og hætter

Se efter revner, skader eller manglende ventilhætter.Disse små dele hjælper med at forhindre, at luft lækker og beskytter sensoren.

Undgå overstramende ventilhætter

Spænd ventilhætter lige nok til at forblive på plads.Over stramme kan skade ventilen eller sensoren inde.

Udskift sensorbatterier, når det er nødvendigt

Direkte TPMS -sensorer bruger batterier, der varer 5-10 år.Hvis et advarselslys forbliver på, kan det betyde, at batteriet er lavt.

Genlære systemet efter dækændringer

Hvis du roterer eller udskifter dæk, skal du nulstille TPM'erne, så det læser korrekt hvert dækposition.

Fælles TPMS -problemer og deres virkninger

Spørgsmål
Beskrivelse
Sensorbatteri dør
TPMS-sensorer har indbyggede batterier, der kan normalt ikke udskiftes.Når de dør, skal hele sensoren udskiftes.
Forkert nulstilling efter dæktjeneste
Efter roterende eller udskiftning af dæk, undlader at Nulstil TPMS kan forårsage falske aflæsninger eller holde advarselslyset tændt.
Eftermarkedets hjulpasningsproblemer
Nogle brugerdefinerede hjul understøtter ikke TPMS -sensorer godt.Dette kan føre til dårlig pasform, signalproblemer eller sensorskade.
Falske alarmer i ekstreme temperaturer
Meget varmt eller koldt vejr kan midlertidigt påvirke tryklæsninger, udløse advarselslyset, selvom trykket er normal.

Konklusion

TPM'er hjælper med at holde bilen sikker og dine dæk i god form.Det sparer brændstof, undgår dækskade og giver dig ro i sindet.At vide, hvordan det fungerer, og hvordan man plejer det, gør det mere sikkert og lettere.

Om os

IC COMPONENTS LIMITED

www.IC-Components.com - IC -komponenter Leverandør.Vi er en af ​​de hurtigst voksende distributører af elektronik IC Components Product, Supply Channel Partner med originale elektronikproducenter gennem et globalt netværk, der serverer elektronikkomponenter nye originale. Virksomhedsoversigt>

Forespørgsel Online

Send RFQ, vi svarer med det samme.


Ofte stillede spørgsmål [FAQ]

1. Kan TPM'er fortælle, om et dæk har for meget luft?

Nogle TPM'er kan, men de fleste advarer dig kun, når luften er for lav.

2.. Skal TPMS -sensorer indstilles?

Ja.Nogle skal indstilles til at arbejde med din bil.Andre er klar til at bruge med det samme.

3. Hvordan ved jeg, om min bil har TPM'er?

Se efter et advarselslys på dit instrumentbræt, eller tjek din bilmanual.

4. vil TPM'er stadig fungere, hvis jeg skifter dæk?

Det fungerer måske ikke med det samme.Det kan være nødvendigt at nulstille systemet, så det kender de nye dækpletter.

5. Har et ekstra dæk TPMS?

De fleste ekstra dæk har ikke TPM'er.Nogle reservedele i fuld størrelse kan have det, men små reservedele gør det normalt ikke.

6. Er TPMS påkrævet i alle biler?

I nogle lande, ja.I andre er det ikke påkrævet, men stadig nyttigt for sikkerheden.

Populære dele nummer