Et dæktrykovervågningssystem (TPMS) hjælper dæk med nok luft.Det advarer, når trykket er for lavt, så du kan løse det, før det skaber problemer.Denne guide forklarer, hvordan TPMS fungerer, de typer, du kan vælge imellem, hvad der er inde i sensoren, og hvordan man installerer og tager sig af den.
Katalog
TPMS står for Tire Pressure Monitoring System.Det er en indbygget funktion i køretøjer, der kontrollerer dæk lufttryk under kørsel.Når dæktrykket falder for lavt, udløser det et dashboard -advarselslys og advarer dig om at gribe ind.Dette hjælper med at undgå problemer som dårlig håndtering, øget dækslitage eller reduceret brændstofeffektivitet.
Direkte TPMS

Figur 1: Direkte TPM'er
Direkte TPM'er bruger sensorer inde i hvert dæk til at måle lufttryk direkte.Disse sensorer sender faktiske trykdata til din bils computer.Hvis trykket falder for lavt, advarer systemet dig med et advarselslys.Direkte TPM'er er kendt for at være nøjagtige, men sensorerne kan have brug for batteriudskiftning over tid.
Indirekte TPM'er

Figur 2: Indirekte TPM'er
Indirekte TPM'er bruger ikke fysiske tryksensorer.I stedet fungerer det med bilens anti-lock bremsesystem (ABS) for at kontrollere hjulhastigheden.Når et dæk har mindre luft, ruller det forskelligt, og systemet samler op på denne ændring.Indirekte TPM'er er lettere at vedligeholde, men er måske ikke så præcis som direkte systemer.
Hybrid TPMS

Figur 3: Hybrid TPMS
Nogle moderne køretøjer bruger en blanding af både direkte og indirekte TPM'er.Denne opsætning kombinerer sensorbaserede data med sporing af hjulhastighed for bedre nøjagtighed og systemstøtte.Det er mindre almindeligt, men vokser i brug, når teknologien forbedres.
Struktur inde i en TPMS -sensor
Sensor
Dette er den centrale del af TPMS.Det måler lufttrykket og temperaturen inde i dækket og sender disse oplysninger til bilens computersystem ved hjælp af trådløse signaler.
Ventilstamme og ventil kerneenhed
Dette afsnit giver luft mulighed for at komme ind og forblive inde i dækket.Det er også den del, hvor sensoren er monteret, og sørger for, at enheden forbliver fast på hjulet.
Kasket
Hætten dækker ventilstammeåbningen for at holde støv, snavs og fugt ud.Det hjælper med at beskytte ventilen og forhindre langsomme lækager.
Møtrik
Møtrikken sikrer sensorenheden til hjulkanten.Det forhindrer sensoren i at bevæge sig eller blive løs, mens køretøjet er i bevægelse.
Skive
Vaskemaskinen sidder mellem møtrikken og hjuloverfladen.Det hjælper med at forsegle forbindelsen tæt og forhindrer luftlækager.
Antirotation Pin
Denne lille pin forhindrer sensorlegemet i at rotere ud af position.Det sørger for, at sensoren forbliver korrekt på linje og ikke skifter under kørsel.
• Når et eller flere dæk er underinflateret under det anbefalede niveau
• Hvis der er et pludseligt fald i dæktrykket under kørsel
• Når et TPMS -sensorbatteri er lavt eller dødt
• Hvis sensoren er beskadiget eller mangler
• Efter at have skiftet eller roterende dæk uden at nulstille systemet
• Når TPMS -systemet mister kommunikation med en eller flere sensorer
• Hvis der er interferens eller en funktionsfejl i TPMS -kontrolmodulet
Forbered værktøjerne og sensorkittet
Saml alle nødvendige værktøjer såsom et ventilkerneværktøj, en momentnøgle, en dækskifter og TPMS -sensorsættet.Sørg for, at sensoren matcher dit køretøjs specifikationer.
Fjern dækket fra hjulet
Deflater dækket og omhyggeligt afhent det fra kanten ved hjælp af en dækskifter.Pas på ikke at beskadige kanten eller den eksisterende ventilstamme.
Installer TPMS -sensoren og ventilstammen
Indsæt sensoren i ventilhullet på hjulet.Fastgør den med vaskemaskinen og møtrikken, og stram den til den anbefalede drejningsmomentindstilling.
Geninstaller dækket på hjulet
Monter dækket tilbage på kanten.Sørg for, at sensoren ikke er beskadiget eller bøjet i løbet af dette trin.
Oppust og afbalancere dækket
Oppust dækket til det anbefalede tryk.Balanc derefter hjulet for at sikre, at det løber glat.
Genoplys eller nulstil TPMS -systemet
Brug et TPMS -scanningsværktøj, eller følg dit køretøjs manual til at nulstille eller genlære sensorpositionerne, så systemet kan genkende hver enkelt.
Test systemet
Kør bilen i en kort afstand eller brug scanningsværktøjet til at bekræfte sensorerne fungerer, og TPMS -advarselslyset er slukket.
Kontroller dæktrykket regelmæssigt
Selv med TPM'er skal du kontrollere dit dæktryk manuelt en gang om måneden for at sikre, at det matcher det anbefalede niveau.
Undersøg ventilstængler og hætter
Se efter revner, skader eller manglende ventilhætter.Disse små dele hjælper med at forhindre, at luft lækker og beskytter sensoren.
Undgå overstramende ventilhætter
Spænd ventilhætter lige nok til at forblive på plads.Over stramme kan skade ventilen eller sensoren inde.
Udskift sensorbatterier, når det er nødvendigt
Direkte TPMS -sensorer bruger batterier, der varer 5-10 år.Hvis et advarselslys forbliver på, kan det betyde, at batteriet er lavt.
Genlære systemet efter dækændringer
Hvis du roterer eller udskifter dæk, skal du nulstille TPM'erne, så det læser korrekt hvert dækposition.
Spørgsmål
|
Beskrivelse
|
Sensorbatteri dør
|
TPMS-sensorer har indbyggede batterier, der
kan normalt ikke udskiftes.Når de dør, skal hele sensoren udskiftes.
|
Forkert nulstilling efter dæktjeneste
|
Efter roterende eller udskiftning af dæk, undlader at
Nulstil TPMS kan forårsage falske aflæsninger eller holde advarselslyset tændt.
|
Eftermarkedets hjulpasningsproblemer
|
Nogle brugerdefinerede hjul understøtter ikke TPMS -sensorer
godt.Dette kan føre til dårlig pasform, signalproblemer eller sensorskade.
|
Falske alarmer i ekstreme temperaturer
|
Meget varmt eller koldt vejr kan midlertidigt
påvirke tryklæsninger, udløse advarselslyset, selvom trykket er
normal.
|
TPM'er hjælper med at holde bilen sikker og dine dæk i god form.Det sparer brændstof, undgår dækskade og giver dig ro i sindet.At vide, hvordan det fungerer, og hvordan man plejer det, gør det mere sikkert og lettere.
Del dette indlæg