Vælg dit land eller din region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Rom er ikke bygget på en dag! MediaTek: Det anslås, at omsætningen af ​​bilchip udgør 10% i de næste 3-5 år

I de senere år har bilindustrien gennemgået enorme ændringer, og udviklingen af ​​teknologier som kunstig intelligens, elektriske køretøjer, førerløshed, energilagring og netværkssikkerhed vil omforme bilindustrien. Fra det nuværende synspunkt er de nye "fire moderniseringer" (elektrisering, intelligens, netværk og deling) blevet bilindustriens fremtidige udvikling, men at realisere denne tendens er ikke kun et spørgsmål om bilproducenter, men kræver også hele branchen. Kædens fælles indsats.

Tidligere har bilindustrien altid haft sine egne chipleverandører, herunder NXP, Infineon, STMicroelectronics, Renesas og andre virksomheder, der fast besætter markedet for halvledere til biler. Med stigningen i ADAS og den autonome køreteknologi er efterspørgslen efter computere og databehandlingsfunktioner for smarte biler imidlertid steget, hvilket giver en mulighed for forbrugerproduktchipselskaber til at skære ind i markedet for automobilchip. MediaTek, som har skabt strålende resultater på smartphonechipmarkedet, er et af de mest iøjnefaldende medlemmer.

Indtastning på det frontmonterede marked for elektronisk elektronik

Selvom MediaTek ikke har været i det frontbelastende elektronikmarked for automobiler i lang tid, har tempoet været meget hurtigt og robust.

I maj 2016 solgte MediaTek sit salg på 6.000 dollar til NavInfo, et datterselskab af virksomhedens vigtigste forsknings- og udviklingsbils lyd- og videonavigationschip, der blev oprettet på fastlandet i 2013. Samtidig har MediaTek nået et strategisk samarbejde med NavInfo med en investering eller et joint venture på højst 100 mio. US $ for at udvide markedet for automobilelektronik og bilnetværk. Som et resultat afslørede MediaTek sit strategiske layout på markedet for automobilchip.

I november 2016 annoncerede MediaTek sin officielle indrejse på det forinstallerede elektroniske marked for bilindustrien. I begyndelsen af ​​2017 lancerede MediaTek MT3303, en global satellitnavigationssystemløsning til bilindustrien og industrielle applikationer. I begyndelsen af ​​2019 frigav MediaTek officielt bilchipsmærket Autus; I måneden frigav MediaTek officielt Autus R10 ultra-kort rækkevidde millimeterbølgeradarplatform; i juli lancerede MediaTek og Geely E-serien bilchip.

Som svar på MediaTeks bevægelse ind i det frontbelastede elektronikmarked for biler, sagde Xu Jingquan, vicegeneraldirektør for MediaTek og daglig leder af den smarte bilforretningsenhed, i et interview med Ji Wei. "MediaTeks investering i bilindustrien er meget tidligt, og starter i 2012. Fra forbrugerelektronik til eftermarkedet i 2015 bemærkede MediaTek, at markedet for frontbelastning af automobiler er i gang med industrielle ændringer, herunder den voksende tendens med 'ny firetrins' til chips. Der var ingen måde at levere det på, og det skabte også muligheder for nye deltagere. Derfor besluttede MediaTek at gå ind på markedet for præinstallation på dette tidspunkt. "

Ifølge Xu Jingquan blev køretøjsenhedsenheden sidste år en formel forretningsenhed (BU) for MediaTek og begyndte at have formelle kunder og indtægter. "På nuværende tidspunkt er indtægterne fra køretøjsafdelingen stadig relativt lille, mindre end 5% af virksomhedens indtægter, men vi har investeret en masse arbejdskraft og økonomiske ressourcer. For tiden har vi fået godkendelse fra mere end 10 bilproducenter og mere end 10 systemproducenter. Derfor forventes det, at omsætningsvæksten i de næste par år er mere objektiv, ”sagde han.

Derudover er det værd at nævne, at den specielle del af MediaTek Vehicle Division er, at det har en dedikeret køretøjskvalitetsenhed. Xu Jingquan sagde, at fordi bilmarkedet har meget høje krav til kvalitet og sikkerhed, har MediaTek specialiseret sig i at bringe kvalitetseksperter med erfaring til at slutte sig til teamet for at give kunderne den bedste kvalitetssikring.

Skær i de fire hovedområder inden for elektronik til biler

Siden annonceringen af ​​indgangen til markedet for automobilelektronikchip har MediaTeks tanker været klar, og det er endelig besluttet fra Telematics, Infotainment, ADAS og millimeter bølgeradarløsninger (mmWave). Disse fire kerneområder er skåret.

På grund af den stærke forbindelse, lave strømforbrug og bedre brugeroplevelse på smarttelefonmarkedet er MediaTek blevet anerkendt af mange mobiltelefonproducenter. Derfor har MediaTeks bilchip prioritet fra multimedie lyd og video. Underholdning starter, og dækker derefter netværksforbindelser, kommunikationsmoduler osv.

"Baseret på MediaTeks teknologi og IP i forbrugerelektronikarenaen har vi investeret relativt tidligere i smarte cockpits og kommunikation i køretøjer. Til visuelle kørehjælpemidler og millimeterbølgeradarer er dette et relativt nyt område og ikke sikkerheden er større, så vi vil investere mindre energi. ”Xu Jingquan fortalte mikro-netværksreporteren.

I øjeblikket er MediaTek blevet anerkendt af top bilproducenter og partnere på alle fire områder. Det er underforstået, at MediaTek Autus millimeterbølgeradaropløsning er blevet masseproduceret i slutningen af ​​2018. Det smarte cockpit-system lanceres officielt med produktionsmodellen i andet halvår af dette år. Køretøjets kommunikationssystem og den visuelle driverassistent-systemløsning er også leveret. Det sendes officielt i 2020.

Efter Xu Jingquans opfattelse har fokuset på MediaTek altid været inden for forbrugerelektronikområdet, men det største problem med forbrugerelektronik er, at dens volatilitet er meget stor, og tærsklen er lav, så livscyklussen er også kort, hvilket ikke er godt for virksomhedens langsigtede stabile omsætning. I virksomhedens samlede udviklingsproces kræver det 10% -20% langsigtet stabil omsætning, og køretøjsprodukterne opfylder denne egenskab. I de næste tre til fem år håber MediaTek, at den elektroniske elektroniske produktlinje opnår en indtægtsskala på 10%.

5G bringer nye muligheder for bilelektronik

Selv om Internettet af køretøjer er blevet diskuteret i lang tid, er det ikke blevet bredt udbredt, fordi der ikke findes nogen passende kommunikationsmetode. I fremtiden vil fremkomsten af ​​5G-teknologi give en kommunikationsinfrastruktur til Internettet af køretøjer, og bilindustrien indledes med nye ændringer.

I denne forbindelse mener Xu Jingquan også: "Nærheden til 5G-reklamer har bragt nye muligheder for udvikling af Internettet af køretøjer. I en æra med smart rejse øges forbrugernes efterspørgsel efter højteknologiske rejseværktøjer dag for dag, at få bilproducenter til at udvikle sig mere sikre. Mere miljøvenlige, mere mobiltilsluttede produkter og give forbrugerne en højteknologisk smart rejseoplevelse til en fast pris. "

I udviklingen af ​​5G-teknologi er der kun fem baseband-fabrikanter i verden, og konkurrencen er hård. MediaTek er en af ​​lederne, og dens layout inden for 5G-området tiltrækker også opmærksomhed. Ved at tage smartphones som et eksempel frigav MediaTek sin første 5G SoC-chip på Taipei Computer Show i maj i år, som forventes at blive masseproduceret i første kvartal af 2020. På samme tid investerede MediaTek 1 milliard yuan til at bygge en ny "F & U-bygning med trådløs kommunikation", som er det største chipdesign og datacenter i Asien, hovedsagelig ved at udvikle 5G-teknologi.

Ud over smartphones har MediaTek også planlagt produkter til markedet for elektronisk elektronik. Ifølge Xu Jingquan forventes det, at de relevante 5G-chips lanceres til Telematics-bilnetværket i 2020, hvilket er forskelligt fra mobiltelefonen.

Naturligvis blev Rom bygget på en dag, især for chipproducenter. Xu Jingquan sagde ærligt, ”Indtil i dag er MediaTek meget mærkelig for mange indenlandske bilproducenter, fordi hele produktionssystemet i bilfabrikken er meget stort og spredt. Det nuværende fokus er at få bilfabrikken til at føle, at MediaTek er et løfte og i stand. Leverandør af bilchip. "