Vælg dit land eller din region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의SvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийtiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescčeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederlandTaiwanTürk diliΕλλάδαDeutsch

Den globale oversigt over fabriksrapporter fra tredje kvartal: indtægterne øgede overskuddet, men faldt! Tab er hovedtemaet, der stadig venter på pausen

I slutningen af ​​oktober annoncerede verdens største panelproducenter deres indtjening i tredje kvartal. Markedet er stadig ikke optimistisk over for de store panelproducenter, og tabet vil være hovedtemaet. Det er dog interessant, sammenlignet med tabet af fortjeneste hos panelproducenter af koreanske og taiwanske virksomheder, er det meste af indtægterne fra landbaserede panelproducenter steget, men overskuddet er faldet eller mistet.

I de sidste to år har de globale LCD-panelfirmaer øget deres produktion hurtigere end markedets efterspørgsel. Overforsyningen er sket, og enhedens pris på panelet er generelt faldet. Hele panelbranchen er i en nedtur, især inden for det store LCD-tv-panelfelt. Dette er især sandt. Derefter skal du se på de økonomiske resultater i tredje kvartal af 2019 for hver panelproducent.

Koreansk afdeling: På udkig efter nye vækstpunkter og reduktion af produktionen i to trin

Lad os først og fremmest se på situationen for den koreanske dobbeltstjerner Samsung og LGD. Samsung Electronics frigav sin indtægtsrapport for tredje kvartal den 31. september 2019 med Samsungs små og mellemstore OLED-panel salgsstærk, displaypanelvirksomhed. Den konsoliderede omsætning for tredje kvartal var 9,26 billioner vandt (ca. 56,003 milliarder renminbi) og overskuddet var 1,17 billioner vandt (ca. 7,076 milliarder renminbi).

I henhold til Samsungs økonomiske rapport kommer overskuddet fra displaypanelvirksomheden hovedsageligt fra mobilskærmen, som er det lille størrelse panelmarked. Sammenlignet med samme periode sidste år var salget af OLED-paneler stærkt, hvilket øgede kapacitetsudnyttelsesgraden og reducerede omkostningerne. På grund af Samsungs kapacitetsudvidelse i en bredere branche taber den dog stadig penge i den store storpanelvirksomhed.

I forhold til LGD er driftsunderskuddet i tredje kvartal i år (juli-september) ifølge den økonomiske rapport, der blev frigivet den 23., 473 milliarder vandt (ca. 32,642 milliarder yuan), hvilket var større end markedsforventningen på 320,3 Vundet milliarder (ca. 1.937 milliarder renminbi) sidste år. I samme periode var overskuddet 17,5 mia. Vandt (ca. 105 millioner yuan); omsætningen faldt med 4,6% til 582 millioner vandt sammenlignet med samme periode sidste år, hvilket var lavere end markedsestimatet på 599 millioner vandt.

LG Display sagde: "Årsagen til det lille fald i salget af OLED-tv-paneler i år er, at produktionen af ​​Guangzhou-anlægget er lavere end forventet." I mellemtiden sagde LGDisplay, at målet med Guangzhou-anlægget er at operere normalt i år.

Faktisk startede LG Displays fabrik i Guangzhou i slutningen af ​​august, og produktionen har ikke nået det forventede niveau. Årsagen er, at det er muligt at bruge den nye panelproduktionsteknologi sammen med anlægget og føre til ustabil produktion. Industriens insidere sagde imidlertid: "Efterspørgslen efter OLED-tv'er har ikke været stærk for nylig, og det vil ikke have stor indflydelse på panelproducenter i et stykke tid. Hvis LGDs OLED-panelproduktion fortsat er blokeret, vil det uundgåeligt påvirke forsendelsen prognose for OLED TV næste år. ""

Andelen af ​​OLED-tv-salg på Kinas high-end TV-marked steg fra 8,8% i 2017 til 12,3% i 2018. I 2019 fortsatte salget af OLED-tv'er i Kinas high-end TV-marked fortsat med at stige. I de første fem måneder af 2019 steg salget af OLED-tv'er i Kinas high-end tv-marked på over 10.000 renminbi til 14,9%.

I øjeblikket på det kinesiske marked, inklusive LG, Skyworth, Sony, Konka, Changhong, Philips, Levi, Hisense, Panasonic, har ni mærker lanceret OLED-produkter. Fra et globalt perspektiv er antallet af farve-tv-virksomheder, der kommer ind i OLED-lejren, udvidet fra tre i 2014 til de nuværende 15, og lejren ekspanderer og udvikler sig meget hurtigt.

Det er værd at nævne, at kun LGD på dette tidspunkt kun har mulighed for at masseproducere store OLED-paneler, og næste år vil være den bedste udviklingsmulighed for LGD. Hvis LGDs OLED-panelforsyning ikke er stabil, vil det uundgåeligt påvirke dens overordnede forretningsplan og implementering.

Koreanske panelproducenter er stadig tydelige med hensyn til teknologiske fordele. Samsung kontrollerer mid-til-high-end OLED-panelet i lille størrelse, mens LGD er i et tabsfase, men det står overfor et teknisk og markedsfordelsvindue i lyset af et godt OLED-marked i stor størrelse. .

Når man ser tilbage på panelproducenterne i Taiwan den 9. oktober har Taiwan-panelproducenten Innolux offentliggjort sin indtægtsrapport for tredje kvartal. Innolux tredje kvartal i 2019 var selvkonsolideret, og indtægterne var NT $ 63,3 milliarder (ca. 14,71 milliarder RMB), et fald på 14,4% fra samme periode sidste år og en stigning på 0,2% fra den samlede omsætning i 2. kvartal 2019. Kombinerede forsendelser i store størrelser udgjorde 30,63 millioner enheder, et fald på 0,9% sammenlignet med 39,09 millioner enheder sendt i andet kvartal af 2019; samlede forsendelser af små og mellemstore enheder udgjorde i alt 63,9 millioner enheder, og forsendelser i andet kvartal af 2019 var 5.985 enheder. Sammenlignet med 10.000 tabletter steg den med 6,8%.

Den 30. oktober annoncerede Taiwan-panelproducenten AU Optronics også den finansielle rapport for tredje kvartal for 2019. Ifølge rapporten var AUOs omsætning for tredje kvartal NT $ 70,05 milliarder dollar (ca. 16,2 milliarder RMB), hvilket var det samme som andet kvartal i 2019 , med et nettotab på NT 3,99 milliarder dollars (ca. RMB900 millioner). Sammenlignet med tabet på 2,6 mia. Yuan i andet kvartal var det lavere end overskuddet på 4,3 mia. Yuan i samme periode sidste år.

Med hensyn til panelforsendelser overskred AUO's forsendelser af paneler i store størrelser i tredje kvartal 2019 28,67 millioner, en stigning på 5,5% fra andet kvartal i 2019. I tredje kvartal af 2019 var forsendelsen af ​​små og mellemstore paneler var ca. 35,6 millioner, en stigning på 7,8% sammenlignet med andet kvartal i 2019.

AUO sagde, at selv om tredje kvartal var en traditionel højsæson, var efterspørgslen på markedet mindre end forventet, og forsendelsesområdet steg i forhold til det foregående kvartal. Da markedet fortsætter med at frigive ny kapacitet, fortsætter panelpriserne med at falde. Over for sådanne markedsforhold sagde Peng Shuanglang, formand for AUO,: "Producenterne vil foretage dynamiske justeringer efter hinanden."

Ifølge den seneste undersøgelse foretaget af TrendForce Optoelectronics Research (WitsView), da prisen på tv-paneler generelt er lavere end omkostningerne til kontanter, inklusive panelproducenter i det kinesiske fastland, Sydkorea og Taiwan, har de reduceret kapacitetsudnyttelsesgraden af ​​tv panelprodukter og reduceret produktionsdrift siden september. Håber at forbedre udbud og efterspørgsel og stabilisere priserne.

Trendjing senior research manager Wang Jingyi påpegede, at Samsung Display (SDC) blev ramt af mærket af efterspørgslen efter køb af tv-panelet i fjerde kvartal, og i september og oktober blev den sydkoreanske 7. generation og den 8,5. generation linie markant reduceret. (LGD) vil også lukke en del af produktionskapaciteten på P7 (7,5 produktionslinje) og P8 (8,5 produktionslinje). Det anslås, at kun en fjerdedel af P8 vil blive produceret ved udgangen af ​​2019, og P7 vil også være lukket i oktober. En fjerdedel kapacitet.

Hvad angår den taiwanske fabrik, har AUO reduceret 8A (8,5 generationslinje) og 6B (6. generationslinje) fra september. Blandt dem påvirkes 8A hovedsageligt af prisen og efterspørgslen på 55-tommers panel. Det fjerde kvartal anslås. Kun ca. 50% tilbage; 6B er et 65-tommers fald, som forventes at falde med 20% i fjerde kvartal.

Tv-panelet skyldes hovedsageligt fastlands store produktionskapacitet, hvilket får panelerne i forskellige størrelser til at fortsætte med at falde. Det forventes, at i det mindste i andet kvartal i 2020, når familierne begynder at købe op til forårets nye produkter og OL i Tokyo, vil prisen på tv-paneler være stabil.

Ser frem til fjerde kvartal, selvom tilbud på tv-panel er begyndt at falde i oktober, men for producenterne er der stadig ingen mulighed for at tjene penge, kombineret med virkningen af ​​tab af lagerpriser, er operationen i det ene kvartal mere end tredje kvartal Sværhedsgraden er stadig ret høj. AUO sagde, at panelbranchen er gået ind i en traditionel lavsæson, og balancen mellem udbud og efterspørgsel vil fortsætte. Passende justeringer vil blive foretaget med hensyn til produktionskapacitet, og på samme tid vil udviklingen af ​​nye produkter fremskyndes af lavsæsonen, nye markeder åbnes, og overskuddet øges for at overleve lavvandet på industri.

Fastnetproducenter: Aktivt implementerer nye områder og venter på 5G + 8K markedsmuligheder

Selvom fastlandspanelproducenter ikke er immun mod nedgangen i hele branchen, på grund af regeringssubsidier, enormt hjemmemarked og OLED-felt, har de fleste producenter opnået en stigning i indtægterne, men de er faldet med hensyn til overskud. Eller delvis tab.

Lad mig tale om den førende producent BOE. Den 30. oktober frigav den tredje kvartal og de første tre kvartaler i 2019. I tredje kvartal opnåede virksomheden en omsætning på 30,7 milliarder renminbi, en årlig stigning på 18,05%. Nettoresultatet, der kan henføres til aktionærerne i børsnoterede selskaber, var 184 millioner yuan, en fald på 54,49% året før, og det ikke-overskudstab var 840 millioner yuan, et fald på 33,216% året før;

I de første tre kvartaler realiserede BOE en omsætning på 85,7 milliarder renminbi, en årlig stigning på 23,40%. Nettoresultat, der kan henføres til aktionærer i børsnoterede selskaber, var 1,852 milliarder renminbi, en nedgang på 45,18% år til år, og ikke-nettoresultatstabet var 189 millioner yuan, en nedgang på 110,13% året før. Hvad der skal påpeges her er, at BOE modtog statstilskud på 1.433 milliarder yuan i de første tre kvartaler, og investeringsindtægterne var 86,94 millioner yuan.

BOE har gradvist øget sin investering i fleksible AMOLED-paneler, der leverer fleksible AMOLED-produkter til Huawei Mate X-håndsæt. På samme tid nævnte BOE også, at virksomheden har afsendt 10 millioner fleksible OLED-paneler i første halvår af dette år med en markedsandel på 18%, hvilket rangerer nummer to i verden.

Fleksibel AMOLED

Ifølge IHS Markit forventes salget af OLED-paneler at nå 20,7 milliarder US $ i 2019. Andelen af ​​smartphone-markedet forventes at overstige TFT-LCD for første gang og nå 50,7%, og markedsandelen vil nå 73% i 2025.

Efter at den 6. generation af fleksible AMOLED-serie Chengdu blev sat i produktion sidste år, blev den 6. generation af fleksible AMOLED-serie af Mianyang sat i produktion igen i juli i år. Den 6. generation af fleksible AMOLED-projekt fra Chongqing er også under opførelse.

Selv hvis panelbranchen er i nedtur, foretager BOE stadig kapacitetsudvidelse og investerer aktivt i nye områder med forventelig vækst. Med BOEs fortsatte investering på OLED-området forventes det, at Samsung vil overgå Samsung til at blive leder af AMOLED med hensyn til forsendelser i fremtiden.

Samme dag, den 30. oktober, afslørede TCL Group også resultaterne af 3. kvartal 2019, og vi tog dataene fra nogle af panelets Huaxing Optoelektronik ud. Dataene viser, at Huaxing opnåede en driftsindtægt på 24,56 milliarder renminbi i de første tre kvartaler, en stigning på 28,4%. Nettoresultatet var 1,30 milliarder renminbi, en nedgang på 28,7% året før.

Den 30. oktober frigav Shen Tianma også den tredje kvartalsrapport for 2019, som viste, at virksomheden opnåede en omsætning på 8.826 milliarder renminbi, en stigning på 13,69% år til år; nettoresultatet, der kan henføres til aktionærerne i børsnoterede selskaber, var 390 millioner yuan, en nedgang på 10,28% året før. Den ikke-overskud var 269 millioner yuan, en stigning på året på 66,56%.

Shentianma opnåede en omsætning på 23,4 milliarder renminbi i de første tre kvartaler, hvilket er en stigning på 7,74% året før; nettoresultat, der kan henføres til aktionærerne i børsnoterede selskaber, var 1.034 milliarder renminbi, hvilket er en nedgang på 15,03% året før ikke-nettoresultat var 545 millioner yuan, hvilket er en stigning på 7,25% året før. . Da Zhongshen Tianma modtog regeringssubsidier på 560 millioner yuan i de første tre kvartaler.

Den 28. oktober frigav Visionox rapporten om den tredje kvartalsrapport i 2019, der viser, at de første tre kvartaler opnåede en omsætning på 1.884 milliarder renminbi, en stigning på året på 102,45%. Netto pengestrøm fra driftsaktiviteter var 313 millioner yuan, en årlig stigning på 251,72%. Det børsnoterede selskabs aktionærers ikke-nettooverskud var 564 millioner yuan, og tabet blev yderligere indsnævret år til år.

Visionox har implementeret 6 generationer af fleksible AMOLED-projekter i både Gu'an og Hefei, og dette års 6-generationers fleksible AMOLED-modulprojekt er også ved at blive bygget i Guangzhou. Det er værd at nævne, at Visionox blev skærmleverandør af multi-mobiltelefonmærketerminaler som Xiaomi MIX Alpha og LG G8s ThinQ i løbet af tredje kvartal. Da kapaciteten til Visionox AMOLED gradvist frigives og stabiliseres, vil dette være dens ydeevne. Få positiv indflydelse.

Derefter offentliggjorde Rainbow-aktierne den 29. oktober resultatrapporten for de første tre kvartaler af 2019. I henhold til meddelelsen var selskabets driftsindtægter for de første tre kvartaler 4,068 milliarder renminbi, en årlig stigning på 404,73%. Nettoresultatet, der kan henføres til aktionærer i børsnoterede selskaber, var 700 millioner yuan, et underskud på 267 millioner yuan i samme periode sidste år. Efter fradrag af nettoresultatstabet på 1.496 milliarder yuan, et underskud på 377 millioner yuan i samme periode sidste år.

For væksten i omsætningen indikerede Rainbow-aktier, at den første og anden fase af LCD-paneler er blevet konsolideret, og indtægterne fra panelprodukter er steget; produktets indtægter efter produktionslinjen efter glasbearbejdet G8.5 er blevet konsolideret. Selvom omsætningsvæksten skyldes, var stigningen i driftsomkostninger hovedsageligt på grund af stigningen i salg af produkter og stigningen i omsætningen, og de tilhørende salgsomkostninger og transportomkostninger steg betydeligt.

Producenter af fastnetpaneler har dybest set opnået omsætningsvækst, men hovedårsagen til tilbagegang eller tab af fortjeneste er investering i fremtidig forretning og ekspansion. Blandt dem er fleksibel AMOLED blevet mindst et slagmark for militæret i mindst et eller to år.

Vi kan se udvidelsen af ​​den 6. generation af fleksible AMOLED-produktionslinjer inklusive BOE, Shenzhen Tianma, Visionox og Huaxing Optoelektronik, og hastigheden er hurtig, projektet spredes over hele landet, såsom den 6. generation af fleksible AMOLED-linje fra BOE Chengdu , Mianyang 6. generation fleksibel AMOLED-linje; Shenzhen Tianma Wuhan 6. generation fleksibel AMOLED-linje, dør 6. generation af linie-projekt; Weixin Nuo'an og Hefei 6. generation af fleksible AMOLED-projekter, Guangzhou 6. generations fleksible AMOLED-modulprojekt; Huaxing optoelektronik Wuhan 6. generations fleksible AMOLED-produktionslinieprojekt Vent.

Selvfølgelig er det stadig for tidligt for fleksibel AMOLED at blive markedets tone, men vi har frigivet forskellige nye produkter såsom foldeskærme og vandfaldskærme fra downstream-mærkerne i større terminaler i år, hvilket beviser, at dette marked er efterspurgt efter fleksibel AMOLED. På den anden side står mobiltelefonen med den sammenklappelige skærm stadig over for tekniske vanskeligheder og masseproduktion. På kort tid er det umuligt at se et stort antal forsendelser, og markedet skal stadig dyrkes.

For landbaserede producenter, selv om en betydelig del af ressourcerne nu er investeret i det små panelmarked, er der ingen plan om at stoppe for det store panelpanel. I lyset af det fortsatte fald i prisen på LCD-tv-paneler i stor størrelse øges også landbrugsproducenternes driftstryk. Ifølge BOE: "BOE Hefei 10.5-produktionslinjen er allerede fuldt produceret, og Wuhan 10.5-generation er også under opførelse."

Med lanceringen af ​​Huaxing Optoelectronics Shenzhen 10.5-produktionslinje forventes det at ramme anden halvdel af LCD-tv-panelbranchen i andet halvår. ”Forsendelsen af ​​paneler i store størrelser accelererer. Selvom panelets prisfald har forårsaget et betydeligt driftspres, kan markedet ikke opgive. ”Sagde folk.

Da produktionskapaciteten for store paneler fra landbaserede producenter løbende frigives, har dette øget indvirkningen på den globale panelindustri, især de taiwanske producenter. I tredje kvartal, såsom bærbare computere, biler, industrielle kontroller, spil, underholdning og andre produkter med forskellige terminaltyper, har panelmarkedet stadig betydelige muligheder.

Derudover forventes 5G og 8K af branchen, og mange forventer, at den bringer nye markeder og indtægter til panelbranchen. Sony, Samsung, Sharp osv. Har allerede haft 8K-tv'er, og vi har set, at for nylig, såsom TCL, Konka, etc. har udgivet deres seneste 8K-produkter, er den største ændring, at prisen på 8K TV er blevet sammenlignet med for et år eller to siden. Et kraftigt fald er gradvist faldet i den mere rationelle og fornuftige prisfastsættelse i forbrugersektoren, og på det tidspunkt antages det at være et markedsudbrud.